woensdag 15 maart 2017

Close racing met marginale verschillen !

Weer een volle bak vanavond, alle “vaste” rijders waren aanwezig.
Nadat iedereen op alle banen even met de clubauto’s had getraind (we reden ditmaal nu met de LMP clubauto’s), kon er om negen uur met de kwalificatie begonnen worden. 

Richard mag beginnen, en rijdt meteen onder de twaalf, zijn 11,8 is zelfs sneller dan zijn kwalificatietijd met de GT’s vorige week, hij verbetert zich elk week ! Jan blijft net boven de twaalf, zal wel een leuke strijd in de race worden ! Hans is wat sneller, een 11,6 is maar net boven zijn PR, Finn rijdt net wat sneller dan zijn vader, dus deze vier liggen al dicht bij elkaar ! Rick is altijd erg snel in de kwalificatie, ook nu rijdt hij een mooie 11,1 Roel moet daar twee tienden op toegeven, Jim kan net wat sneller en scoort een 11 blank. Dan mag Sander Knol, duikt als eerste in de tien. Joop probeert dat ook maar dat lukt net niet, ook een 11 blank, maar net iets sneller dan Jim. Jos knalt er geconcentreerd een 10,8 uit, dat is erg snel, eens kijken wie daar onder gaat, Sander Klappe laat zien dat hij niet voor niets zo hoog genoteerd staat bij de LMP clubauto’s , komt erg dichtbij met een 10,9 blank, dan Edwin,  rijdt zoals altijd snel maar beheerst, komt ook niet aan de tijd van Jos en is een duizendste langzamer dan Sander Klappe ! 

De uitslag:

Twaalf rijders dus twee heats met een volle bezetting van 6 rijders en dus ook 6 marshalls, dat is lekker rijden als je weet dat op ieder cruciaal punt een marshall staat die, na een eventuele uitvlieger, jouw auto zo snel mogelijk in het goede spoor zet, zodat jouw fout je zo min mogelijk tijd kost ! En dan helpt een bedankje richting die marshall, dan doet hij een volgende keer nog meer zijn best om een volgend foutje van jou te corrigeren !

Voor die eerste race staan inmiddels gereed, Rick (als snelste gekwalificeerd van deze zes), start in baan 1, daarnaast Roel, Hans, Finn, Richard en Jan.
Tja, de auto’s zijn inmiddels genoegzaam bekend, allemaal witte Slot-It Porsches, die met de blauwe streep rijdt altijd in baan 1, die met de groengele streep rijdt altijd in baan 2, met de rode streep in baan 3, met de zwarte streep (vergt het nodige van de rijder om deze Porsche snel rond te sturen) in baan 4, de witte in baan 5 en die met de gele streep in baan 6.

Na de start gaan Hans en Roel gelijk op, evenals Rick en Finn, terwijl Richard en Jan het met elkaar aan de stok hebben. Maar in de 2e stint rijdt Rick in baan twee, 21 keer onder de start/finish door en loopt uit op Hans en komt gelijk met Roel. Rick blijft goed rijden en neemt in de 3e stint ook een ronde voorsprong op Roel, die in de 4e stint weer ongedaan gemaakt wordt. De situatie blijft ongewijzigd als Rick in baan 5 rijdt, Roel in baan 6, en Hans in baan 1. Maar dan komt Rick in baan 6, zier Roel in baan 1 aan de horizon verdwijnen en Hans weet in snelle baan 2 die 2 ronden achterstand goed  te maken en met 9 baanvakken voorsprong op Rick als 2e achter Roel te eindigen in deze heat.
Finn rijdt erg constant, telkens 18 of 19 rondjes, net te weinig om Roel, Hans en Rick bij te houden, maar met genoeg voorsprong op Richard en Jan, die er onderling een spannende strijd van maken.
Richard komt in baan 5 startend iets beter uit de startblokken dan Jan in baan 6 , maar Jan maakt dat in baan 1 meteen goed, en in baan 2 neemt Jan een ronde voorsprong op Richard, in baan 3 plakt Jan daar nog een rondje aan vast, maar heeft een flinke dip in baan 4 (wat gebeurde daar Jan ?), zodanig dat Richard, stabiel rijdend, die 2 ronden achterstand om kon zetten in een ronde voorsprong, en zo gaan ze de laatste stint in, Richard in baan 4 en Jan in baan 5. Jan herstelt zich goed, maakt die ronde achterstand weer goed en komt in de laatste minuut langszij en finisht met 14  baanvakken voorsprong als 5e in deze heat.  Leuke strijd tussen die twee, en ze gunden elkaar dat ook, dat was mooi te horen, en zo hoort het ook !


Voor de tweede race staan gereed: Jos, als snelste gekwalificeerd, start in baan 1, daarnaast Sander Klappe, Edwin, Sander Knol, Joop en Jim.
De auto’s weten jullie nu onderhand wel, toch ?

Als de rode lichten uitgaan, nemen Jos in baan 1 en Edwin in baan 3 de leiding, op de hielen gezeten door de twee Sanders, Joop en Jim , startend in baan 5 en 6, komen wat langzamer uit de startblokken. De stand na de 1e stint: Jos, Edwin, Sander Klappe, Jim, Sander Knol en Joop. Als daarna Jos in de banen 2 en 3 komt te rijden, weet je het al, die gaat gewoon die snelle banen uitbuiten om een voorsprong te nemen, en halverwege zijn dat 2 ronden op Edwin, ook 2 ronden op Jim en Sander Klappe, die inmiddels ook in de snellere banen rijden, al 4 rondjes op Sander Knol en 5 op Joop, maar die hebben dan ook juist de langzamere banen gehad. We gaan er eens goed voor zitten, want alles is nog mogelijk. Jos gaat nu naar de langzamere banen toe (4 t/m 6), Edwin heeft na baan 6 de snellere banen voor zich, Sander Knol heeft alleen snelle banen (1 t/m 3) voor zich liggen allen, Jim heeft net baan 2 achter de rug , Sander Klappe gaat naar de langzamere banen (5 t/m 1) en Joop gaat ook de betere banen tegemoet (2 t/m 4). Na de 4e stint ligt Jos nog op kop, Jim is inmiddels Edwin voorbijgegaan, 1 rondje achter Jos, Sander Klappe zit in dezelfde ronde als Edwin (2 rondes achter Jos), maar daar zit nog heel wat baanvakken tussen, Sander Knol zit daar een rondje daarachter met 1 rondje voorsprong op Joop, Het gaat hard iedereen rijdt 21 (Sander Knol in baan 1, Joop in baan 2, en Jim in baan 3) of 20 (Jos in baan 4, Sander Klappe in baan 5 en Edwin in baan 6). In de 5e stint perst Edwin in baan 1 er als enige 22 ronden uit (komt op gelijke hoogte met Jos), Sander Knol in baan 2 en Joop in baan 3 weten 21 keer  de finish te passeren, terwijl Jim in baan 4, Jos in baan 5, en Sander Klappe in baan 6 de 20 ronden volmaken. De stand voor de laatste stint is: Jos en Edwin in dezelfde ronde, dan Jim, daarachter de twee Sanders in dezelfde ronde, en daarachter Joop. Het wordt spannend, Jos in baan 6 heeft geen ronde voorsprong meer op Edwin in baan 2, dat lijkt een gelopen zaak, Jim in baan 5 heeft het ook moeilijk met Sander Knol in baan 3, een Joop in baan 4 kan  gelijk opgaan met Sander Klappe in baan 1. En zo geschiede, Edwin maakt gebruik van de snelle baan 2, en loopt een ronde uit op Jos, die in baan 6 toch nog met twintig en een halve ronde zijn huid duur verkoopt. Sander Knol in baan 3 haalt Jim in en zet hem om een ronde, Sander Klappe houdt gelijke tred met Jim en eindigt achter Jim als 5e in deze heat, nog voor Joop, die te laat zijn eindspurt heeft ingezet. Dus Edwin eindigt Voor Jos, Sander Knol, Jim, Sander Klappe en Joop. En dat het hard ging en deze zes weinig voor elkaar onderdeden, laat het verschil tussen de nummers 1 en 6 wel zien , nog geen 4 rondjes ! Ongekend !    
    
De totaal uitslag dan:

Wat feitjes:
  • ·         Rick rijdt als enige een PR in de kwalificatie, terwijl Jos, Jim, Roel en Hans hun PR tot op een tiende benaderden.
  • ·         Geen persoonlijke records in de race, maar Jim, Rick, Finn en Hans zaten daar wel dichtbij, nog geen ronde !
  • ·         Richard reed voor de derde keer met deze LMP Porsches, maar verbeterde wel het aantal ronden wat hij bij de open LMP klasse had neergezet met deze auto, dus eigenlijk wel een PR voor Richard, mooi, die constant stijgende lijn !
  • ·         Hans (als enige) reed in de race in baan 3 een snellere ronde tijd dan in kwalificatie.
De stand bij de clubauto’s:
10-3-2017
Totaal
aantal races
Klasse A
punten
Jos
31
2
Jim
22
2
Sander Kn
19
2
Edwin
18
1
Sander Kl
18
2
Joop
14
2
Roel
12
2
Simon
0
0
Tom
0
0
Totaal
aantal races
Klasse B

punten
Hans
10
2
Finn
6
2
Rick
4
1
Jan
4
2
Richard
2
2
Gert
0
0
Ton
0
0

De totaalstand:
10-3-2017
aantal races
Klasse A
Totaal
Jos
121
8
Edwin
88
7
Joop
84
8
Sander Kn
75
8
Jim
74
8
Sander Kl
57
8
Roel
42
8
Tom
19
2
Simon
4
1
Klasse B

Totaal

Hans
34
7
Finn
19
7
Rick
18
5
Richard

11
7
Jan
10
6
Gert

0
0
Ton
0
0


Volgende week de Classics, weer met een vloot P68’s, en een enkele GT40, MK4 of 917 (of misschien nog een ander model ?).