maandag 3 april 2017

Het regent PR’s in de Group5 clubrace !

Vanavond waren we bijna voltallig, Jan is in Spanje, maar vader en zoon van Ginkel waren weer present en vader en zoon van Oene waren weer hersteld van het griepvirus, dus een bijna volle vak met 11 rijders ! Oh ja, slotrace is een vader/zoon sport, want behalve bovengenoemde combinaties zijn er natuurlijk Joop en Jos van der Zee en in een niet te ver verleden Gert en William Jonker.

Maar eerst werd er getraind en de auto’s afgesteld. Omdat vader en zoon van Ginkel niet bij de vorige Group5 race aanwezig waren kregen ook zij de nieuwe bandjes uitgereikt. Ik hoorde Hans nog aan Joop vragen hoe de bandjes gemonteerd moesten (normaliter met het opschrift aan de binnenkant), maar ik hoorde Joop ditmaal zeggen, met het opschrift aan de buitenkant!
Dat legde Joop ook uit en liet zien dat deze bandjes asymmetrisch waren, en dat je ze beter met de brede richel aan de buitenkant kon monteren, want dan heb je meer ruimte voor het pinion.
Kijk, dat snijdt hout (mooi, die in-side informatie van Joop), dus ik heb mijn bandjes ook omgedraaid en lekker verder getraind.

Tegen negenen waren we zover dat we met de kwalificatie konden beginnen.   
Rick mag als eerste van start (de snelste kwalificatietijden van het lopend jaar  wordt als leidraad genomen voor de volgorde van starten in de kwalificatie), hij duikt meteen onder de 12, dat is toch knap en meteen een PR voor Rick. Richard komt daar nog niet aan, maar rijdt een 12 laag en een PR, datzelfde doet Finn, ook een 12 laag, iets sneller dan zijn vader en ook een PR ! Hans gaat wel iets sneller, een tiende, dan zijn zoon Rick en dus ook weer een PR. Tot nog toe allemaal PR’s, wat gaat dat worden vanavond ? Dan Sander Knol, zijn auto reed niet erg lekker en is vanavond onderhanden genomen door Joop, en dat is te merken, en met een goede stuurman aan het roer komt daar een supersnelle 11.4 uit, bijna een PR ! Sander Klappe kan daar niet aankomen, maar rijdt een 2e tijd tot nog toe. Roel is marginaal langzamer dan Sander Klappe, maar nog wel in de 11. Jim gaat hard, maar met een 11 half komt hij niet aan de tijd van Sander Knol, Edwin dan, die rijdt zeer soepel en duikt er ruim een tiende onder, en Joop met zijn mooi lopende oranje 320 is een tiende sneller dan Sander Knol maar marginaal langzamer dan Edwin. Dan Jos, tja, de combinatie van een zeer soepel rijdende M1 (dat Sebastiaan van Altena die destijds onder handen heeft genomen is nog steeds merkbaar) en een fanatieke rijder heeft resultaat, Jos rijdt een soevereine 11,1 supersnel en dat zou een PR geweest zijn, ware het niet dat hij (en Joop) in 2015 onder de 11 zijn gedoken met die snelle Group5  Ferrari’s, al hoewel Jos mij nu influistert, dat die tijden onder de 11 eigenlijk geschrapt mogen worden (hoe bedoel je, Jos ?).

De uitslag van de kwalificatie:

 Omdat we met 11 rijders zijn, hebben we twee heats, een met 5 rijders en een met 6 rijders, omdat Sander Klappe de 6e rijders is, mag hij kiezen in welke race hij wil rijden, hij kiest voor de eerste race.
Dus Sander Klappe start in baan 1, daarnaast, Hans, Roel, Rick, Finn en Richard: 
De fraaie roodwitblauwe Rodenstock BMW 320 staat gereed in baan 1, daarnaast 3 oranje Jagermeister BMW 320’s, eerst die van Hans, da die van Roel en dan die van Rick, dan de blauwwitte Ford Mustang van Finn en de witte BMW M1 wordt gereden door Richard.

Als de rode lichten uitgaan zijn, nemen Sander Klappe, Hans en Roel, in de snelle banen, de kop, terwijl in de langzamere banen Rick, Finn en Richard wat rustiger beginnen. In de 2e stint neemt Sander Klappe met 20 ronden definitief de kop, nu begint zich een duidelijker volgorde af te tekenen met Sander Klappe op kop, een ronde daarachter Hans, een rondje daarachter Roel, een rondje daarachter Rick, 2 rondjes daarachter Finn en een rondje daarachter Richard. In de 3e stint lopen Sander Klappe en Hans lopen nog een rondje uit op Roel, terwijl Rick in baan 6 twee rondjes op Roel met toegeven, terwijl Finn een rondje op Rick in loopt en Richard in baan 2 wat laat liggen. Halverwege is de rangorde duidelijk, Sander Klappe voor Hans, Roel, Rick, Finn en Richard. Er zal wat moeten gebeuren, wil dat nog veranderen. En jawel, In baan 6 loopt de BMW 320 van Roel ineens niet meer, contactproblemen, dus snel de Basf BMW M1 van Roel ingezet, terwijl Jos het defect van die BMW 320 bekijkt, blijkt dat de sleper dubbelgevouwen onder het chassis zat. Wordt hersteld, zodat bij wisseling van baan de auto weer ingezet kan worde, maar daarmee slechts 16 rondjes in baan zes ! Rick loopt daarmee 2 ronden in op Roel en ligt nog maar een rondje achter, dat geeft mogelijkheden voor Rick in de volgende baan 2, en dat benut hij ook, zodat Roel en Rick in dezelfde ronde liggen, Daar is dus strijd, vooraan is de race gelopen, Sander Klappe heeft een ruime voorsprong  op Hans, terwijl Hans een ruime buffer heeft op Roel en Rick, die op hun beurt een ruime marge hebben op Finn en Richard. We gaan de laatste stint in, met een strijd tussen Rick en Roel in baan 3 en 2, Rick ligt iets voor, het 10 seconden signaal klinkt, en een achterblijver zit Rick even in de weg, zodat Roel met 2 baanvakken voorsprong eindigt. Dus de voorlopige uitslag is: Sander Klappe wint deze heat, voor Hans, Roel, Rick, Finn en Richard.
Iedereen, behalve Roel, rijdt een PR ! Gunstige omstandigheden of zouden de nieuwe bandjes daaraan mee geholpen hebben (de vorige keer reden we ook met deze banden) ?

Voor de tweede heat staan gereed:
Jos, als snelste, start in baan 1, daarnaast Edwin, Joop, Sander Klappe en Jim.
De witblauwe BMW M1 van Jos in baan 1, daarnaast de witte BMW M1 van Edwin, de feloranje BMW 320 van Joop, de lichtblauwe BMW 320 van Sander Knol en de witte BMW M1 van Jim.

Als de rode lichten doven zijn Jos, Edwin en Joop het snelste weg, Sander Knol en Jim volgen op enige afstand. In de 2e stint moet Joop even afhaken, omdat Jos en Edwin met 21 ronden het tempo iets verhogen, Jos blijft in baan 3 en 4 21 ronden draaien en loopt uit op de rest, halverwege is de stand: Jos, Edwin, Joop, Sander Knol en Jim. De spanning ligt in het hoge tempo, niet zozeer aan de strijd, want daarvoor zijn de verschillen toch te groot. Sandre Knol brengt er wat spanning in door de 4e stint in baan 1 een rondje in te lopen op Joop in baan 6 en dat herhaalt zicht in de 5e stint met Joop in baan 1 en Sander Knol in baan 2, zodat ze, als er nog 4 minuten te gaan zijn, in dezelfde ronde zitten. Maar hoewel Sander Knol in baan 3 alles uit de kast haalt (bijna 21 ronden), laat Joop in baan 2 Sander niet te dicht bij komen, geeft in die snelle baan 2 wat gas bij en houdt 40 baanvakken over aan de finish. Het gaat hard, Sander draait in baan 2 en 3 een snelste ronde van 11,3, en 11,4 terwijl Joop in baan 2 ook een 11,3 rijdt. Na 24 minuten komt Jos als overwinnaar over de finish, met Edwin op de 2e plaats, Joop als 3, Sander Knol als 4e en Jim (wat anoniem) als 5e. Maar ook Jim is nog sneller als de snelste (Sander Klappe) in de eerste race. Het ging hard over de hele linie, want iedereen rijdt zowat een PR !

De uitslag:
Wat feiten:
  • ·         Kwalificatie PR’s voor Hans, Rick, Finn en Richard.
  • ·         In de race werden er PR’s gereden (qua aantal ronden) door Jos, Edwin, Sander Knol, Jim, Sander Klappe, Hans, Rick, Finn en Richard, ofwel iedereen behalve Joop en Roel !
  • ·         In de race reed Joop in baan 3 een snellere rondetijd dan in de kwalificatie !
  • ·         In de race reden Sander Knol, Sander Klappe en Rick in baan 2 en in baan 3 een snellere rondetijd dan in de kwalificatie (dus voor Rick kan zijn kwalificatie PR nog scherper ! ) !

Na de race wordt er zoals altijd gekeurd door Joop. Zelden zijn er issues, want iedereen zorgt ervoor dat zijn auto aan de reglementen voldoet, wel adviseert  Joop als de magneetkracht tegen het maximum aanzit of als de bodemspeling tegen het minimum aanzit, om nieuwe bandjes te monteren. Maar nu hoor ik Joop roepen, Roel, je auto is te breed ! He ? hoe kan dat nou, ik heb niets aan de auto gedaan en hij is in de vorige races altijd goedgekeurd. Ik loop naar de keuringstafel en Joop laat zien dat mijn BMW 320 te breed is, Hans legt het vast op de foto:
63 mm past niet, en dat is de maximale toegestane breedte.

64 mm past wel, dus te breed.

Ik kan er niets tegenin brengen, bekijk de auto nog eens en zie dat de banden buiten de velgen uit steken. Dan begint er wat te dagen, sufkop dat ik ben, ik heb de asymmetrische banden omgedraaid op advies van Joop, maar er niet bij stilgestaan, dat de velgen dan iets naar binnen moeten worden afgesteld, om binnen de maximale breedte te blijven !

Tja, een mm te breed wil dus zeggen, volgens het wedstrijdreglement 5% aftrek, dat betekent dus i.p.v. 109,59 ronden 104,11 ronden, dus dan eindig ik net achter Finn.

Dus de definitieve uitslag wordt:
  1. 1   Jos
  2. 2.    Edwin
  3. 3.    Joop
  4. 4.    Sander Knol
  5. 5.    Jim
  6. 6.    Sander Klappe
  7. 7.    Hans
  8. 8.    Rick
  9. 9.    Finn
  10. 10. Roel
  11. 11.  Richard   

Dat brengt ons op de stand:
31-3-2017
Totaal
aantal races
Klasse A
punten
Jos
49
3
Edwin
34
3
Joop
31
3
Jim
20
3
Sander Kn
19
3
Sander Kl
17
3
Roel
11
3
Simon
0
0
Tom
0
0
Totaal
aantal races
Klasse B

punten
Finn
7
2
Hans
7
2
Richard
4
2
Rick
4
1
Jan
3
2
Gert
0
0
Ton
0
0

En de totaalstand:
31-3-2017
aantal races
Klasse A
Totaal
Jos
157
11
Edwin
121
10
Joop
114
11
Sander Kn
92
11
Jim
84
10
Sander Kl
69
11
Roel
46
11
Tom
19
2
Simon
4
1
Klasse B

Totaal

Hans
42
9
Rick
24
7
Finn
22
8
Richard

12
8
Jan
10
6
Gert

0
0
Ton
0
0